Outdoor Türkiye

OUTDOOR TAVSİYELERİ

154

*** 23 NİSAN 2020'DE YAPILAN İLKER TULUNAY VE MESUT TURAN CANLI YAYIN BLOGUDUR.

Mesut Turan Kimdir?

1977 İstanbul doğumluyum. Uzun yıllar müzik sektöründe faaliyet gösterdim. Sonrasında da 14 yıldır organizasyon sektöründeyim. 2 ayrı şehir İstanbul ve Bursa’da yaşıyorum. Sakin bir hayat yaşamaya çalışıyorum. Bursa’da olmamın sebebi ise buradaki Selçuk Efes atlayış merkezine daha yakın olmam.

Wingsuit nedir?

Kanatları, kolları ve bacak arasında kanatları olan bir uçuş giysisi var. Bu giysinin hava delikleri var. Hava girişi sağlanarak kanat profili şişiyor. Bir uçan hava taşıtına dönüşüyor. bu havacılığın bir branşı. Bunu yapabilmek için lisansı paraşütçü olmak gerekir. Önce temel eğitim alıp bu spora başlama gereklilikleri var. AFF kursu dediğimiz hızlandırılmış serbest düşüş kursu alıp 200 atlayış yapmak gerekiyor. FIA C lisansı almış olmak gerekiyor. Daha sonrasında uçaktan atlayarak bu spora başlanabiliyor. Bir gün içinde 11- 12 kere atlayabiliyorsunuz.

Wingsuit ile nasıl tanıştın?

Bir an önce yapmalıyım dediğim sporlar vardı. Önce snowboard’la başladım. 2007 yıllarında snowboard yaparken havacılığa da çok büyük bir ilgim vardı. Selçuk Efes atlayış merkezi ile iletişim kurdum. Atlayışcı arkadaşlarla tanıştım. Rusya’da bir atlayış merkezi olduğunu öğrendim. Onlar grup halinde giderken Rusya’ya onlara katıldım. 2012 yılında Hayko Cepkin’de o gruptaydı. Orada kursa başladım ama kursu bitiremedim. Hem hava şartları hem de alışıncaya kadar tedirgin oluyorsunuz. Aynı yaz İtalya’ya gidip orada kursu bitirdim. 2013 yılından itibaren serbest paraşütçü oldum.

Atlayışın 100, 200 oldu. Nasıl bir hissiyat oluştu?

Amaç wingsuit ise bu sporu yapan hocalarla ilk atlıyorsunuz. Çıkıştaki ve düşüşteki vücut pozisyonlarını çalışmak gerekiyor. Yer eğitimi ve kıyafetle eğitim var. Wingsuit bunların diğer sporlara göre tamamen farklı olması gerekiyor. Ben bunlarda çok kurala uymadım. 200’ü beklemeden atladım. İnstructor’la atlamam gerekirken tek atladım. Hayatımda hissettiğim en muhteşem duygularımdan birisiydi. Uçaktan atladığınızda skydye’da yere doğru düşüş var, wingsuit’te ileri doğruda gidebilirsiniz.

Atladıktan sonra nereye inebileceğini bilebiliyor musun?

200 atlayış bunlara hazırlık yaptırıyor. Kubbenin kontrolü, inişi ve iniş alanındaki işaretleri öğreniyorsunuz.

Hiç heyecansızlık oluyor mu?

İlk atlayışlarda daha kısa süre olarak algılıyorsunuz. Sonrasında alıştıkça o saniyelerin tamamını yaşıyorsunuz. 900 atlayışım oldu. İlk atlayışımdan bu zamankilere kadar her seferinde o heyecanı hissettim. Toplu atlayışlarımız oluyor. Onlar da ilk sefer heyecanlı oluyor ama rutine bağlanınca eğlence başlıyor.

Bu sporun Türkiye’deki ve dünyadaki yeri ne?

Birkaç sene önce daha trend bir spordu. 2017- 2018 yılında çok fazla kaza yaşandı. En iyi wingsuit base jump pilotları hayatlarını kaybettiler. Ufak hatalarla ya da yeni bir şey denerlerken hayatlarını kaybettiler. Wingsuit base jump hala popüler ve en telikeli sporlar arasında. Dünyada birçok insan bu sporda yeni şeyler deniyorlar ve tehlike riski daha fazlalaşıyor.

Fizyolojik bir gereksinimi var mı?

Göbekli, hantal insanlar için bazı koşullar zor olabilir. Ülkemizde 90 kilo sınırı var. Fiziksel olarak insanın spor geçmişi olması daha iyi. Bir dirençle karşılaşıyorsunuz ve ona kas gücü de gerekiyor. Bu işi base jump ile dağlardan yaparken hiking, tırmanış derken biraz fit olmak gerekiyor.

Ülkemizde base jump yapılacak yerler var mı?

Birkaç yer var ama ben oralardan atlayış yapmadım. Erzincan’da Kemaliye’de sanırım yapıyorlar. İniş alanında yaşanacak olumsuzluk nedeniyle bir İngiliz arkadaşımızın kemiği kırılmıştı. İniş alanında bir olumsuzluk yaşayınca ülkedeki sağlık olanaklarının yeterli olduğunu düşünmüyorum. Önceden inişlerini kontrol etmek gerekiyor. İsviçre’de arama kurtarmacılar, dağcılar, ambulanslar herhangi bir aksilikte anında müdahale edebiliyor.

Bu sporun en zor kısmı nedir?

Base jump kısmı ve yere yakın uçuş en zor kısmı. Bu kısma gelebilmek için çok büyük tecrübeler edinmek gerekiyor.

Seyehat hariç masraflı bir spor mu? Masraflar daha çok nerelere gidiyor?

Paraşüt kursuna başlamak bir maliyet. Kendi ekipmanınız varsa kurstan sonra atlayış maliyeti geçen sene 150 TL’idi. Paraşüt parası, kıyafet parası gibi ekipmanları kiralamada atlayış 200-250 lirayı buluyor. Wingsuit’e ulaşana kadar 40, 50 bin lira maliyet var. Wingsuit’e başlandığında sporcuya kendisine özel hazırlanmış bir kıyafet hazırlanması gerekiyor. Bu kıyafet yurt dışından geliyor. Ortalama fiyatı 1300 euro ile 2700 euro arasında değişiyor. Başlangıçta küçük kanatlı wingsuit’ler ile uçuluyor sonrasında büyük kanatlara geçiliyor. Bir sporcunun 1 ile 3 arasında wingsuit’i olması gerekiyor. Ekipmanlarda şartlara göre değiştiği için açık kasklar, kapalı kasklar, gopro gibi ek mali yerleri de var.

Ekipmanda ikameler kullanılabiliniyor mu? 

Bir kaskın güvenlik önlemi olması yeterli. Önemli olan ekipmanın doğru çalışması, işlevsellik. Paraşüt kısmında ise ömrü 15 yılı geçmiş paraşütlere izin verilmiyor.

Paraşüt eğitimi, wingsuit eğitimi farklı mı alınıyor?

Tabii, farklı. Motosiklet eğitimi için nasıl önce bisiklet sürmek gerekiyor. Bu da ona benzer. Wingsuit yapabilmek için önce serbest paraşütçü olmak gerekiyor. 200 atlayışa ulaşırken bir koçtan hem uçuş hem de yer eğitimi almak gerekiyor. Bu eğitimlerde acil durumlarda ne yapılması gerekildiği de öğretiliyor.

Bu eğitimde neler yapılyor?

İlk önce kıyafetin aerodinamik yapısı nasıl uçar, nasıl yönlendirilir anlatılıyor. Paraşütten farklı olarak wingsuit’te iki el arkaya götürülüyor ve çene arkaya götürülüyor. Kanatlar küçükken çok fazla tehlikeniz olmuyor.

Major bir başarın oldu mu?

Çok küçük bir camiyamız var. Herkes alçak gönüllülükle yapıyor. Hayatımda en keyif aldığım atlayışlarımdan biri Muş Malazgirt’te Sikorsky helikopterinden atladık. Hayatımın en güzel atlayışlarından biriydi. Askeri bir helikopterden atlamanın keyfi bir başka. 1500 metreden çıktık son 300 metre kala paraşüt açtık. 2 sene önce Çin’de bir festivale çağrıldık. Orada açılış uçuşlarını yaptık. Bunlar başarı değil, hayata kattığımız keyifler. Emek verilip yapılan işler. Başarıları ben yaptım demeden sporun keyfini çıkartıyoruz.

Başından geçen en acayip olay?

2015 yılında ilk base atlayışımı yapmaya İtalya’ya gittim. Abraham Cubo Lopez isimli wingsuit pilotu ile tanışmıştık. Bu kişi de Alexander Polli isimli bir sporcununda çok yakın arkadaşıydı. Sohbet edip atlayışa çıktık. Ben 5. Sıradaydım, Abraham 3. Sıradaydı ve atladı hayatını kaybetti. Biz bulma amaçlı 3 saatte dağdan indik. Jandarma, hava kurtarma da geldi. Beni çok etkilemişti. İyi olaylardan ise bir arkadaşımla Rusya’da, Dubai’de saçma sapan uçuşlar yaparak çok eğlenmiştik. Bir seferinde de ben ters ucuş yaparken sırt üstü uçarken üzerimde uçarak bana klavuz olmalarını istedim. Yanlış yerde klavuz oldukları için çok uzağa iniş yapmıştık ve bizi kamyonetle almışlardı. Ön gördüğümüz saçma sapan şeyler oluyor.

Pointbreak filminin olduğu dağdan atladın.Kaç km ile gidiyorsunuz dağa yakın bir şekilde?

Wingsuit’in stole olma 130- 140 km üzerinde uçmanız gerekiyor. Onun altında çöküş daha fazla oluyor. Büyük yolcu uçakları gibi hızını kestiği zaman çöküş daha fazla oluyor. Hızı kullanabilmek için dalış açısı dediğimiz açıyı değiştirerek daha hızlı gitmeniz gerekiyor. 180 – 200 km hız ile uçmuşumdur.

Türkiye Wingsuit için el verişli bir üllke mi?

Türkiye’de bir tane atlayış merkezi var. Ölüdeniz’de yamaç paraşütünde de atlama imkanınız var. Kapadokya’da da balon atlayışı gerçekleştirmiştim. Atlayış yapabilme imkanımız diğer ülkelerdeki gibi çok kolay gerçekleşmiyor. Bir uçağımız var. O da tamir oluyor, bakıma giriyor. Türkiye’de biraz daha zorlu diyebiliriz.

Ulaşabilme hızına 350 km diyorlar. Doğru mu?

Sebastian Alvarez bir rekor kırdı diye hatırlıyorum. Açıyı değiştirirseniz baş aşağı anlık yüksek hızlara çıkabiliyorsunuz. Rusya’da yüksek biz hızım, dalışım var. Hızımın ne kadar olduğunu bilmiyorum ama ortalama 200 km giderken omuzlarınızdaki ve kol kanatlardaki tansiyonu hissediyorsunuz. Daha yüksek hızda kollarınızda çok büyük titreme ve daha çok tansiyon olduğunu hissediyorsunuz. 200 km üzerine çok rahat çıkabilir ama 350 çok emin olmadığım bir konu.

Kendini nasıl finanse ediyorsun?

Bu sene havacılıkta 8. senem. Bir amaç koymuştum kendime ve bu amaç için bir şeylerden vazgeçtim. Buna benzer; bir araba alıyorsunuzdur, onun bütçesini daha düşük tutuyorsunuzdur. Bir arkadaşım kredi çekip başlamıştı. Kiminin bütçesi yetmiyor, bir sonraki sezon biriktirip geliyor. Para biriktirmek istedikten sonra her şey yapılıyor. Maliyetli bir spor ama sezonda 50 kere değil, 15 kere atlayarak yine aynı tadı alırsınız.

Farklı ekstrem spor yapıyor musun?

Snowboard yapıyorum. 4 buçuk yıl racing motor kullandım. Wakeboard, dalış yapıyorum. Fırsat buldukça bisiklet sürüyorum. Adrenalin sizi bir şekilde çekince yeni sporlar mutlaka arkasından geliyor.

Yeni başlayacaklara önerin ne olur?

Amaçları wingsuit’se önce havacılığı tatsınlar. Hiçbir şey yapmayacaklarsa Efes’te tandem atlayışı yapsınlar. Bu tarz etkinlikler ne olduğunu anlamak için ilk adım. Bir kursu alıp serbest paraşütçü olmak lazım. Ondan sonra isteyip istemediğine karar veriyorsun.

İnstagram: b.a.s.e.jumper

Geri Bildirim